گل محمدی
نوشته شده توسط : keshavarz

گل محمدی به گلاب دمشقی  در ایران به گل محمدی معروف است  یکی از مهم ترین گونه های خانواده گل رز است. گل رز از گیاهان زینتی شناخته شده ای هستند و از آنها به عنوان سلطان گل یاد می شود. در حال حاضر بیش از 200 گونه رز و بیش از 18000 رقم از این گیاه شناسایی شده است. جدا از استفاده ازگل محمدی به عنوان گیاهان زینتی در پارک ها، باغ ها و خانه ها، آنها عمدتاً برای استفاده در عطر، دارو و صنایع غذایی کشت می شوند. با این حال،گل محمدی عمدتا به دلیل اثرات معطر آن شناخته شده است. گلاب در عروسی ها برای تضمین یک ازدواج شاد پراکنده می شد و نماد عشق و پاکی است و همچنین برای کمک به مراقبه و دعا استفاده می شود.

 

بین ایرانیان و این گیاه پیوند محکمی وجود دارد. محبوبیت آن نه تنها به دلیل اثرات دارویی بلکه به دلیل اعتقادات مقدس نسبت به آن است. مردم این گیاه را گل محمدی (گل محمدی) می نامند، زیرا معتقدند عطر و بوی خوش آن آنها را به یاد حضرت محمد می اندازد.

 

در حال حاضر این گیاه در ایران (به ویژه در کاشان) برای تهیه گلاب و اسانس کشت می شود. اسانس رز این گیاه به دلیل وجود روغن کم درگل محمدی و کمبود جایگزین های طبیعی و مصنوعی، یکی از گران ترین اسانس های موجود در بازارهای جهانی است.

 

گل محمدی همچنین برای اهداف دارویی استفاده شده است. محصولات مختلف و ترکیبات جدا شده از گل، گلبرگ و باسن (گلدان بذر) این گیاه در انواع مطالعات in vivo و in vitro مورد مطالعه قرار گرفته است. با این حال، هیچ بررسی برای جمع آوری اثرات داروییگل محمدی در زمان حاضر وجود ندارد. بنابراین، در این بررسی ما اثرات دارویی مهمگل محمدی را که اخیراً در مطالعات متعدد منتشر شده است، جمع آوری و مورد بحث قرار می دهیم.

مصارف سنتی

از جمله درمان دردهای شکم و سینه، تقویت قلب ، درمان خونریزی قاعدگی و مشکلات گوارشی  و کاهش التهاب به ویژه گردن  بیشترین اثرات درمانی گیاه در طب قدیم است. . قبایل سرخپوست آمریکای شمالی از جوشانده ریشه گیاه به عنوان داروی سرفه برای کاهش سرفه کودکان استفاده می کردند. از این گیاه به عنوان مسهل ملایم نیز استفاده می شود. روغن گل رز افسردگی، اندوه، استرس عصبی و تنش را درمان می کند. به کاهش تشنگی، بهبود سرفه های کهنه، شکایات خاص زنان، التیام زخم و سلامت پوست کمک می کند. بخار درمانی روغن گل رز برای برخی از آلرژی ها، سردردها و میگرن مفید است





:: بازدید از این مطلب : 100
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 16 آذر 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: